
Desfasurat Intr-un format interactiv și colaborativ, cursul de formare din pitorescul oras Deventer a promovat conceptul de educație interdisciplinară prin participare interactivă, promvand conexiunile dintre diverse discipline. Au fost dezbatute studii de caz relevante plecand de la cateva ipoteze fundamentele:
- Cunoașterea este construită social
Conectarea disciplinelor pentru a aborda probleme complexe, din lumea reală este extrem de importanta pentru ca incurajează inovația și adaptabilitatea si pegătește elevul pentru complexitatea vietii atat in cunoastere cat si in domeniul relatiilor interumane.
Una din abordarile interesante ale cursului s-a referit la modul de cunoastere si interpretare a personalitatii umane prin modelul DISC (Dominant, Influential, Steady, Compliant):
Pentru mine, cea mai impresionanta a fost vizita la Universitatea Saxion de Stiinte Aplicate Deventer (Saxion University of Applied Sciences). A fost uimitor sa vezi conditiile de invatare, dotarile impresionante si modul cum este imbinat procesul de invatare cu cel de relaxare si reflectie asupra celor invatate, studentii beneficiind de spatii private de discutii, un intreg etaj de biblioteca cu spatii largi de socializare, laboratoare dedicate specializarilor, incluziunea sociala fiind mereu prezenta.
Accentul se pune pe „Tehnologia Vie” ce nu înseamnă doar dezvoltarea de produse și tehnici inovatoare, ci și cercetarea impactului tehnologiei inovatoare asupra umanității și societății (și invers). Vârfurile de lance sunt tehnologia inovatoare, relevanța socială bazată pe cerere, co-crearea și colaborarea între discipline. În domeniul Tehnologiei Vii, apar pe trei domenii principale de cercetare: Arealuri și Viață, Sănătate și Bunăstare și Industrie Inteligentă.
In concluzie, acest curs a avut ca scop si finalitate, să îmbunătățească colaborarea dintre educatorii diferitelor discipline, să exploreze rolul tehnologiei și inovației în educația interdisciplinară, să dezvolte tehnici eficiente de evaluare pentru învățarea interdisciplinară.
Interdisciplinary Pathways: Innovative Strategies for Education în Deventer, Olanda – Iulie 2025
Held in an interactive and collaborative format, the training course in the picturesque city of Deventer promoted the concept of interdisciplinary education through interactive participation, promoting connections between various disciplines. Relevant case studies were discussed starting from a few fundamental assumptions:
- Knowledge is socially constructed
Connecting disciplines to address complex, real-world problems is extremely important because it encourages innovation and adaptability and prepares the student for the complexity of life both in knowledge and in the field of interpersonal relationships.
Deventer: Unde Învățarea Interdisciplinară Întâlnește Cultura și Aventura
Interdisciplinary Pathways: Innovative Strategies for Education în Deventer, Olanda – Iulie 2025
Prof. MINEA ALEXANDRA ELENA
În perioada 19 – 25 iulie 2025, un grup de trei cadre didactice pasionate de inovația educațională au participat în Deventer, Olanda, la cursul "Interdisciplinary Pathways: Innovative Strategies for Education". Această experiență de formare intensivă a oferit participanților instrumente și strategii concrete pentru a integra abordările interdisciplinare în procesul de predare-învățare.
O săptămână dedicată învățării și aplicării metodelor interdisiciplinare
Cursul, găzduit în pitorescul oraș Deventer, a adus în prim-plan concepte moderne de predare, axate pe conectarea disciplinelor și dezvoltarea gândirii critice. Activitățile s-au desfășurat într-un format interactiv și colaborativ, fiecare zi având o tematică distinctă și obiective clare:
- Ziua 1: Fundamentele Interdisciplinarității – Ziua a început cu o sesiune de bun venit și stabilirea obiectivelor de învățare. Participanții au explorat conceptul de educație interdisciplinară printr-o prelegere interactivă, studii de caz relevante și o activitate de spargere a gheții, "Subject Mapping", care a evidențiat conexiunile dintre diverse discipline. Discuțiile de grup au facilitat împărtășirea beneficiilor și provocărilor specifice contextelor educaționale ale fiecăruia.
- Ziua 2: Designul Curriculumului Interdisciplinar – S-a desfășurat un atelier practic dedicat "Thematic Webs and Curriculum Mapping", instrumente esențiale în planificarea integrată. A fost introdus conceptul de Universal Design for Learning (UDL) în contexte interdisciplinare, iar participanții au lucrat în echipe pentru a schița planuri de unități de învățare interdisciplinare, beneficiind ulterior de sesiuni de feedback și rafinare.
- Ziua 3: Învățarea Bazată pe Proiecte (PBL) – Această zi s-a concentrat pe crearea unei unități PBL centrate pe o problemă reală. Participanții au învățat despre formularea întrebărilor esențiale și directoare, explorând seturi de instrumente pentru investigația și reflecția elevilor. Sesiunile s-au încheiat cu prezentări ale mini-cadrelor PBL dezvoltate de grupuri.
- Ziua 4: Colaborare și Co-predare – Accentul a căzut pe dezvoltarea abilităților de colaborare. Au avut loc simulări de ședințe de co-predare, au fost analizate exemple de bune practici în colaborarea didactică și a fost organizat un exercițiu de team-building: proiectarea unei săptămâni interdisciplinare la nivel de școală. Un cerc de reflecție a abordat provocările și strategiile de colaborare.
- Ziua 5: Instrumente Digitale pentru Învățarea Interdisciplinară – Zi dedicată explorării și aplicării tehnologiei în educația interdisciplinară. Au fost prezentate și demonstrate instrumente precum Padlet, Canva, Jamboard, Miro, Google Workspace și Flip. Participanții au explorat aceste instrumente în stații de lucru și au participat la un "Design Challenge" pentru a crea o experiență digitală de învățare interdisciplinară.
- Ziua 6: Evaluarea Interdisciplinară – Atelierul acestei zile s-a axat pe designul rubricilor de evaluare și evaluarea trans-disciplinară. Printr-o activitate de peer-review, participanții au analizat și îmbunătățit evaluări existente. S-a simulat planificarea unei expoziții sau prezentări a elevilor, iar un panel de educatori a împărtășit practici de evaluare în contexte interdisciplinare.
- Ziua 7: Plan de Acțiune și Celebrare – Ziua finală a fost dedicată prezentării proiectelor/planurilor de unități interdisciplinare elaborate de participanți. O sesiune de feedback structurată a permis o revizuire amănunțită, iar un atelier "From Vision to Reality" a ajutat la identificarea barierelor și a suporturilor necesare implementării. Cursul s-a încheiat cu o ceremonie de închidere, reflecții, înmânarea certificatelor și celebrarea realizărilor.
Învățare activă și aplicabilitate practică
Metodologia cursului a pus un accent puternic pe interactivitate, lucru în echipă și aplicarea imediată a cunoștințelor. Fiecare sesiune a fost concepută pentru a încuraja participarea activă, discuțiile și schimbul de idei, transformând conceptele abstracte în strategii aplicabile în sala de clasă.
Descoperind Deventer – un context cultural stimulant
Timpul liber a fost dedicat explorării fermecătorului oraș Deventer, o locație cu o bogată istorie și arhitectură impresionantă. Participanții au avut ocazia să se plimbe pe străzile medievale, să viziteze monumente istorice și să experimenteze atmosfera culturală locală, o sursă de inspirație și relaxare după zilele intense de curs.
Un moment deosebit de distractiv a fost "Deventer City Game – Fun Photo Challenges", un tur ghidat interactiv care a transformat explorarea orașului într-o adevărată vânătoare de comori fotografice. Participanții au avut de îndeplinit provocări creative în locații iconice.
Pe lângă aceste provocări foto, participanții au avut ocazia să exploreze orașul și împrejurimile pe bicicletă, profitând de rețeaua excelentă de piste ciclabile din Olanda. Această modalitate activă de explorare a permis descoperirea unor peisaje pitorești și a unor colțuri ascunse ale regiunii, oferind o perspectivă autentică asupra vieții locale. Râul Ijssel ce trece pe lângă orasul Deventer reprezintă, o ramură a Rinului, este o sursă vitală de viață și comerț pentru regiune, oferind peisaje idilice și oportunități excelente pentru activități nautice.
Un schimb autentic de experiență și cultură
Pe parcursul săptămânii, participanții, veniți din diverse țări, au avut ocazia să împărtășească specificul culturilor și sistemelor lor educaționale. Aceste interacțiuni au îmbogățit perspectivele fiecăruia, creând o rețea valoroasă de contacte profesionale și personale într-o atmosferă de colaborare internațională și prietenie.
Concluzie
Cursul "Interdisciplinary Pathways: Innovative Strategies for Education" a fost mai mult decât un program de formare; a reprezentat o călătorie profesională și personală care a reunit educatori dornici să revoluționeze modul în care se predă și se învață. Experiența din Deventer a oferit nu doar cunoștințe, ci și încrederea și instrumentele necesare pentru a integra abordările interdisciplinare, pregătind elevii pentru complexitatea lumii de azi și de mâine.

Training Deventer, Olanda
Interdisciplinary Pathways: Innovative Strategies for Education
19th to 25th of July 2025
Day 1 Welcome, introductions, and setting learning goals.
Interactive lecture: “Why Interdisciplinary Education?”
Case studies of successful interdisciplinary programs.
Icebreaker: Subject Mapping – connecting disciplines.
Group discussion: Benefits and challenges in participants' contexts
Day 2 Workshop: “Thematic Webs and Curriculum Mapping.”
Introduction to UDL (Universal Design for Learning) in interdisciplinary settings.
Team activity: Drafting interdisciplinary unit outlines.
Peer feedback and refinement sessions.
Day 3 Hands-on workshop: Building a PBL unit around a real-world problem.
Introduction to essential questions and driving questions.
Planning toolkits for student inquiry and reflection.
Showcase: Group presentations of mini-PBL frameworks.
Day 4 Role-play: Simulated team-teaching meetings.
Case examples of effective collaborative practices.
Team-building exercise: Designing an interdisciplinary week at school.
Reflection circle: Collaboration challenges and strategies.
Day 5 Demos of tools: Padlet, Canva, Jamboard, Miro, Google Workspace, Flip, and others.
Station-based exploration: Each station focuses on different tech tools.
Design challenge: “Build a Digital Interdisciplinary Learning Experience.”
Sharing & peer review.
Day 6 Workshop: Rubric design and cross-disciplinary evaluation.
Peer-review activity: Analysing and improving existing assessments.
Simulation: Student exhibition or showcase planning.
Panel: Educators sharing assessment practices in interdisciplinary contexts.
Day 7 Presentation: Participants showcase their interdisciplinary project/unit plans.
Feedback carousel: Structured peer and facilitator feedback.
Action Plan Workshop: “From Vision to Reality” (barriers, supports, timeline).
Closing ceremony: Reflection, certificates, and celebration.
